L'acollida a les famílies a la Fundació el Maresme.

Article en relació al que va exposar la sra. Lourdes Sellarés (Treballadora Social de la Fundació el Maresme) a la trobada institucional del desembre del 2020: 

L'acollida a les famílies a la Fundació el Maresme (1a part)


Gràcies per oferir-me parlar de l’acollida, que per la Fundació i per descomptat per  mi,  és un tema important, després d’anys de treballar al SERVEI D’ACOLLIDA, DIAGNÒSTIC I ORIENTACIÓ, que comparteixo amb la Carol i el Toni i  que com be sabeu, la seva funció  és la d’acollir a totes les persones, majoritàriament famílies que s’adrecen a l’entitat.

El servei no seria possible sense l’Anna, l’Israel i la Rocio. I he de dir que em sento privilegiada de treballar en aquest servei, que m’apassiona cada dia.

 

Intentaré amb 15 minuts, exposar 5 premisses molt bàsiques sobre l’acolliment a les famílies

I resumir en  10 punts el que intento tenir sempre present quan faig una entrevista d’acollida a una família.

 

La primera   

  •  NO GENERALITZAR.

Parteixo de que la família amb un fill amb discapacitat no és d’una determinada manera. Que hi ha tants tipus de famílies, com persones hi ha. Per tant: no estigmatitzem, no diem mai:  les famílies que tenen un fill amb discapacitat son, tenen, fan..  cadascuna és única. No he vist una família igual ni una família que ho hagi viscut de la mateixa manera.

 

Segona

  • TREBALLEM TAMBÉ PER LES FAMILIES

Estem en una entitat que treballem per a les persones amb discapacitat intel·lectual i també per a les seves famílies. Per a mi és bàsic no perdre-ho de vista, no perdre-ho de vista cap de les persones que treballem a la Fundació. Per atendre be una persona amb discapacitat, hem d’atendre molt be a la seva família. Amb això millorarem segur l’atenció a la persona.

 

Tercera

  • NOMÉS ACOMPANYEM

Les persones que treballem a la Fundació, som més o menys experts en l’atenció a les persones amb discapacitat. Però només som professionals que per molt implicats que estiguem, sempre estem en un segon pla.  

És la família independentment de la seva formació, de la seva cultura, qui més coneix al seu fill.  És a la família a qui li toca prendre les decisions i en definitiva fer allò que cregui que és millor per la persona.

Nosaltres apareixem i desapareixem, la família hi és sempre.

Per tant com a professionals sempre acompanyem, i acompanyar vol dir estar al seu costat per escoltar, per donar suport, per ajudar a reflexionar, per assessorar, atendre les seves demandes, oferir recursos, i a vegades donar una visió des de la distància més objectiva, però NO PER DECIDIR.


Quarta

  • ACOLLIR

Acollir vol dir que per molt enfeinats  o atabalats que estiguem cal posar per davant fer una bona atenció, ja sigui atenent una trucada, una visita inesperada, intentant sempre posar-nos al seu lloc, mantenint la calma, sent molt respectuosos.

En el nostre CODI ÈTIC diu que una actitud a promoure és difondre bones pràctiques d’acollida. Que ens cal ser generosos i comprensius amb tots els grups d’interès, però especialment amb les famílies 

 

Cinquena

  • CONFIDENCIALITAT.

Mai explicar res en públic, NO explicar als companys de treball, RES del que ens han exposat les famílies. La confidencialitat és bàsica per establir un primer nivell de confiança imprescindible per treballar amb complicitat. Sense confidencialitat no hi ha confiança i sense confiança no podem sentir que fem una bona acollida.


SON PREMISES, QUE TOTS, TREBALLEM A ON TREBALLEM, CREC QUE HAURIEM DE TENIR PRESENT EN RELACIÓ A L’ACOLLIDA.   



Comentaris

  1. Gràcies Lourdes per aquestes reflexions tant bàsiques i explicades de forma tant entenedora. Endavant!!!!

    ResponElimina
  2. M'ho llegiré quan pugui, Lourdes. Dir-te que em va encantar la teva exposició.
    Una abraçada

    ResponElimina
  3. Jo estic molt d'acord amb les teves paraules que dius Lourdes es exactament com a de ser ets una Gran Treballadora social Gràcies per com ets amb tots nosaltres o dones tot a puny i lletra.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada