CREIEM-NOS-HO. Repensar la feina per garantir una actitud professional
Article en relació al que va exposar la sra. Neus Ponsarnau (Supervisora de la Fundació el Maresme, i durant un llarg període de temps vas ser Coordinadora Tècnica) a la trobada institucional del desembre del 2020:
1. L’ATENCIÓ GLOBAL A LA PERSONA AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL I LA SEVA FAMÍLIA.
En aquest sentit la meva participació anirà encaminada a senyalar
de quina forma des de l’inici s’ha intentat preservar la cura de les persones
amb Di i les seves famílies i potenciar actituds professionals fugint
d’actituds sobre protectores, caritatives o de compassió que estaven en un inici en la
ment de la societat del moment.
Malgrat que en aquella etapa inicial no comptàvem amb una
formació, ni bases teòriques i científiques específiques, sí que podem dir que
els primers assessors de la nostra institució van ser persones reconegudes en
el món científic que van apostar per apuntalar l’atenció des de l’actitud de
CUIDAR AL CUIDADOR, que sembla una aposta més actual i que en realitat podem
dir que fa quasi 70 anys que ho treballem.
2. LA SUPERVISIÓ DEL TREBALL COM A EINA IMPULSORA DE BONES PRÀCTIQUES.
En el cas de la Fundació Maresme, la sort va ser, que els professionals que van assessorar i col·laborar en la seva organització inicial, van tenir clar que la supervisió del treball era indispensable per a una labor tant complexa com l’atenció a les persones amb discapacitat intel·lectual i les seves famílies.
Alguns
d’aquests professionals formats en la orientació psicoanalítica havien col·laborat
a la vegada, amb d’altres directament vinculats a la Tavistock Clínic de
Londres (coneguda per la seva orientació psicoanalítica) com la Dra. Júlia
Coromines. Aquesta última, estretament vinculada al Centre Pilot de Montjuic,
que durant molts anys va dirigir el Dr. J. Ponce i que va ser un dels primers
neuropsiquiatra i consultor tècnic de la Fundació el Maresme, en els seus
inicis, juntament amb el Dr. Lluís Folch i Camarasa i que va continuar la tasca
el seu fill el Dr. Lluís Folch i Soler.
Sota la
seva influència comencen els primers supervisors clínics de la Fundació, que
van ser el Dr. Joaquim Serrat, el Dr. Guillem Salvador i la Dra. Claudina Jové.
Tots ells molt implicats en la funció d’acompanyar i facilitar la tasca
terapèutica dels professionals d’atenció directa i ajudar a la comprensió del
treball, estimular el pensament i la millora professional a través de
l’experiència.
Coneixedors
com eren de la complexitat de la tasca professional vinculada a l’atenció a les
persones amb Discapacitat Intel·lectual, del dolor del primer impacte de la
notícia i del patiment per a les famílies, van pensar que la salut mental tant
dels usuaris com dels professionals requeria d’una comprensió i un abordatge
que contemples el mon emocional.
3. EL CORPUS TEÒRIC QUE ELS SUSTENTAVA ERA EL PSICOANÀLISI (però per a que serveix?)
El
psicoanàlisi, que en alguns moments ha tingut mala premsa, per complexa, en
realitat ha de ser útil a les persones per a que visquin millor en si mateixes
i amb els demés, perquè es coneixin una mica més i s’atreveixin a ser més
lliures.
Per això
caldrà enfrontar el patiment que comporta viure, no podem erradicar el
malestar, ni els conflicte, tampoc les penes, les ansietats ni el dolor mental.
Viure comporta sentir tot això, per tant la tasca bàsica serà atendre a la
persona en la seva globalitat i també en el seu patiment vital.
El mon
emocional de les persones necessita ser digerit i entès a través de l’aparell
mental per tal d’evolucionar, i per això en el nostre àmbit, ha de ser el
professional, en moltes ocasions, qui li facilita la comprensió a la persona
amb DI, d’un mon de vegades inaccessible a una ment simple que es desborda i
confon amb facilitat. Aquest efecte és el que habitualment anomenem com a contenció
de les emocions.
En aquesta
disponibilitat d’aproximació emocional a la comprensió del usuari de vegades és
molt fàcil que l’educador també quedi enredat en una visió subjectiva que el
pugui allunyar de l’objectiu professional. Per això a través de la supervisió
des de l’orientació psicoanalítica, és promou un espai per PENSAR, quines
han estat les nostres accions i quines emocions ens generen amb l’objectiu també,
d’ajudar a digerir les nostres intervencions per aconseguir una millor actitud
professional.
Treballem amb la condició de permanència de la
dificultat, el nostre treball no va encaminat a la cura, no resoldre’m la
Discapacitat, però si que treballem per dignificar la condició de la persona,
no podem erradicar el seu patiment, però si que el podem ajudar a enfrontar-lo
millor, a contemplar la seva situació des d’un plantejament complert BIO-PSICO-SOCIAL
i facilitar que puguin sentir, pensar i trobar les seves potencialitats per a ser
allò que desitgen.
4. EL VINCLE EMOCIONAL COM A
EINA TERAPÈUTICA
Però això que dit queda tant rodó i sembla fàcil
d’aplicar, va carregat de dificultats que és presenten en tota relació i la
nostra, em refereixo a la de l’atenció directa, serà una llarga relació. Alguns
usuaris en formen part des de l’inici de la Institució i és impensable que
en aquest llarg trajecte, no es produeixin afectes i desafectes, situacions
complexes de culpabilitats i frustracions que caldrà conèixer, entendre i elaborar
per aconseguir allò que tots busquem que és: com viure més tranquil, amb serenitat
i il·lusió i desitjos de progrés.
Progrés en tots els sentits: pels usuaris serà
evolucionar cap a una vida més estable, pels professionals millorar en
coneixements i autoconeixement per a poder afavorir un vincle que ajudi a
confiar.
EL VINCLE TERAPÈUTIC: requereix de capacitat empàtica, compromís,
respecte pel malestar o sentiments de l’altre.. Sostenir-lo emocionalment i
promoure millores.
Actualment està molt en voga tot allò que te a veure en
aconseguir la felicitat i es valora molt el positivisme absolut devaluant allò
que connecta amb el malestar i el patiment. Semblaria que parlar d’aquestes
coses al igual que valorar el passat son conceptes caducs i devaluats. El que
avui us proposo és no perdre del passat aquells valors que ens han donat un
segell de reconeixement professional, que ens han convertit en una Institució sòlida
en valors i que ha creat bons equips de treball perquè la Institució ha
invertit en espais de reflexió i d’anàlisi del treball. Espais en els que sense
por han tingut lloc: les contradiccions, els desacords, les queixes i que
sempre, des d’una actitud constructiva ens ha fet anar endavant i millorar.
5. INTEGRAR CONEIXEMENTS I DIFERENTS DISCIPLINES.
Finalment també apuntar que malgrat els orígens parteixin
d’una formació més psicoanalítica, hem comprovat que la complexitat humana és
tant gran que no pot ser abordada des d’una única disciplina, per aquet motiu
hem incorporat en el nostre funcionament altres disciplines com les
neurociències, la cognitiva conductual, la psicoteràpia breu estratègica... ja
que totes elles ens aporten coneixement que millora la nostra pràctica.
Hem de ser prudents amb la idea de conèixer la veritat,
i per tant hem d’acceptar un cert nivell de desconeixement. Moltes dels
fenòmens humans són difícils de determinar i no ens queda altre remei que tolerar,
de la millor manera possible, la ignorància.
NO PODEM OBLIDAR QUE :
“La emocionalitat és el fonament de la nostra
personalitat”
“La tolerància a la frustració ens indica un nivell de
resposta davant situacions ansiògenes o doloroses”
“Els conflictes infrapsíquics es donen dins d’un mateix i
depenen i condicionen les relacions amb els demés- conflictes interpersonals-.
No existeix ningú que no tingui dificultats amb les persones que estima o amb
sí mateix. Estic dient que es inviable passar per la vida sense viure alguna
conflictivitat”.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada